Sigma Blaze - opomíjený všeuměl

Při vybírání vánočních dárků mi padlo do oka jedno zadní světlo, o kterém jsem nikdy dříve neslyšel, byť se jednalo o produkt známého výrobce a slibovalo zajímavou výbavu - senzor okolního jasu a senzor zrychlení zajišťující fungování blikačky i jako brzdového světla. To vše v kompaktním těle s USB nabíjením a za cenu ne o moc vyšší než u běžných blikaček.

Rozhodl jsem se tedy Sigmu Blaze vyzkoušet a podělit se o zkušenosti, protože na první pohled působila až příliš dobře.

Foto 01: Co vše můžete očekávat...

V balení dostanete samotnou blikačku, nabíjecí USB kablík a gumový proužek k uchycení na sedlovku. Tady si dovolím drobné upozornění pro případné zájemce o koupi. Na trhu jsou k dostání dvě verze Blaze - původní model a inovovaný model. Původní model se na sedlovku upevňoval pomocí O kroužků a úchyty na samotné blikačce byly velice subtilní, což zavánělo jejich snadným prasknutím. Této konstrukční chybky si dle všeho rychle všiml i sám výrobce, úchyty na blikačce výrazně vyztužil a současně místo O kroužků do balení začal přibalovat pevnější gumový proužek. Bohužel tyto dvě verze při pohledu na balení nelze rozlišit, je třeba se podívat dovnitř. Důrazně doporučuju kupovat pouze inovovaný model.

Nabíjení blikačky probíhá pomocí micro USB konektoru. V dnešní době bych ocenil spíše čím dál rozšířenější a uživatelsky příjemnější USB-C.

Foto 02: Inovovaný model s pevnějším uchycením.Foto 03: Krytka micro USB konektoru.


Z mechanického pohledu je inovovaná verze blikačky provedena opravdu perfektně. Na plastech člověk nenajde žádné přetoky, otřepy, ostré hrany, zbytky vtoků apod. I při stisknutí blikačky větší silou se nikde nic neprohýbá nebo nevrže. Ovládací tlačítko (v podstatě celá horní strana blikačky) se mačká jednoduše i v zimních rukavicích, stisk je příjemně lehký s jasnou odezvou. Uchycení blikačky na sedlovku pomocí gumového pásku je jednoduché, rychlé a drží spolehlivě. Blaze je usazen na klínovém profilu, který na šikmé sedlovce zajišťuje svislou polohu. Na povrchu dotýkajícím se sedlovky je připevněn gumový kousek zamezující sjíždění blikačky a současně chránící sedlovku před poškrábáním. Z hlediska zpracování je Blaze jednoznačně jeden z nejlepších kousků, který mi prošel rukama, což je s přihlédnutím k ceně překvapivé. Výrobcem udávaná hmotnost je 22 g, já jsem navážil 24 g, resp. 27 g včetně gumového pásku.

Foto 04: Snadno přístupné ovládací tlačítko.Foto 05: Klínový profil usazení s protiskluzovou gumou.

Foto 06: Blikačka je díky klínu vertikálně vyrovnaná.

Blaze je konstruován dle německé směrnice StVZO týkající se schvalování způsobilosti výrobku k provozu na pozemních komunikacích. Tato směrnice je z našeho pohledu poměrně přísná a proto neznalé může nepříjemně překvapit neočekávaná vlastnost blikačky - nebliká. Blaze nabízí pouze stálé svícení.

Z toho důvodu je i ovládání blikačky opravdu jednoduché a nejsme nuceni se probírat hromadou možností blikání, když stejně nakonec skončíme u používání jen jednoho režimu. Postup ovládání je následovný - jeden stisk = zapnutí denního režimu (při plynulé jízdě za denního světla blikačka nesvítí, při setmění se automaticky rozsvítí, při brzdění svítí brzdové LED ve dne i za tmy), druhý stisk = stálé svícení (vypnutí světelného senzoru, blikačka svítí i ve dne, při brzdění se rozsvítí brzdové LED), třetí stisk = vypnutí blikačky.

Při pohledu na blikačku vidíte zcela jasně tři LED pod sebou. První horní slouží pro stálé svícení, dvě LED pod ní pak svítí při brzdění. Dále jsou po stranách blikačky ještě další dvě menší a méně nápadné LED. Jedna žlutým blikáním po zapnutí indikuje kalibraci pohybového senzoru a svícením informuje o aktivaci senzoru okolního jasu, druhá LED se modře rozsvítí při klesnutí kapacity baterie na 30 % a méně.

Foto 07: Nahoře stále svítící LED, pod ní dvě LED brzdového světla.Foto 08: Indikace nabíjení.


Při provozu svítí na Blaze pouze jedna LED, což se mi zdálo málo, ale při porovnání s ostatními srovnatelně velkými blikačkami (konkrétně Moon Orion a známá blikačka z aliexpressu prodávaná pod různými značkami) nijak neztrácí, na delší vzdálenost je na tom s viditelností dokonce lépe. Podíl na tom má optika na krycím skle - při bližším bočním pohledu člověk může u horní LED vidět náznak Fresnelovy čočky. U blikaček této cenové kategorie věc opravdu nevídaná. Práci konstruktérů nejen s designem, ale rovněž s optickým výstupem potvrzuje i promítnutí světelného výstupu na zeď (na fotce porovnání s Moon Orion). U Blaze je jasně svítící střed (který může za zmiňovanou výraznější viditelnost z delší vzdálenosti) a současně je zcela jasně viditelné rozšíření světelného svazku do boků, které ovlivňuje boční viditelnost. Jednoduše řečeno blikačka je nepřehlédnutelná i při pohledu z boku (viditelnost v úhlu cca 170°) a naopak zbytečně nevyzařuje příliš světla do míst, kde není potřeba (zejména směrem dolů). K mému překvapení je ta pouhá jedna svítící LED jasně viditelná i ve dne.

Foto 09: Zleva blikačka z Aliexpressu, Sigma Blaze, Moon Orion.Foto 10: Jasně viditelná Fresnelova čočka před horní LED stálého svícení.

Foto 11: Sigma Blaze - stále svítící LED promítnutá na stěně.Foto 12: Sigma Blaze - stále svítící LED spolu s brzdovými LED promítnutá na stěně.

Foto 13: Moon Orion - vzhled nekorigovaného optického výstupu promítnutého na stěně.Foto 14: Svítící LED je překvapivě dostatečně viditelná i ve dne.


Dvě spodní LED obstarávají funkci brzdových světel. Hodně zvědavý jsem byl na funkčnost této nestandardní funkce a musím konstatovat, že funguje nad očekávání dobře a spolehlivě. Pohybový senzor správně vyhodnotí už i lehké přibrzdění a rozsvítí brzdové LED, které jsou hodně výrazné a pro další účastníky provozu takřka nepřehlédnutelné. Ty zůstávají svítit další zhruba tři vteřiny po dokončení brzdění. Toto se mi jeví jako užitečný pomocník při jízdách ve skupině, ale doufejme, že i řidiči při jasném rozsvícení blikačky zbystří.

Senzor okolního jasu na můj vkus spouští blikačku příliš brzy, osobně bych ji spustil při trošku větším šeru. Při pohledu z druhé strany je to ale lepší situace, než kdyby se blikačka spouštěla až v příliš velké tmě. Praktické využití této funkce je otázkou, ale velice dobře si ji dokážu představit na trasách, kde se projíždí tunely. Blikačka sepne takřka hned po vjetí do tunelu.

S přihlédnutím k nízké hmotnosti Blaze a k možnosti pouze stálého svícení byla otázkou životnost baterie. Výrobce uvádí 7 hodin, což je na stálé svícení slušná hodnota, ale tak nějak jsem pochyboval o jejím praktickém dosažení. Realita mě však příjemně překvapila. Při rozsvícení na stole (tzn. svítící jedna LED, neaktivované brzdové LED) jsem se dostal na výdrž 9h 50 min. Výdrž v reálném provozu pak bude u každého odlišná v závislosti na tom, jak často budete brzdit a rozsvěcet brzdové LED. V tomto případě platí nejen staré známé pořekadlo “kdo brzdí, nevyhrává”, ale rovněž “kdo brzdí, svítí kratší dobu”. Těch výrobcem udávaných 7 h mi ale připadá jako hodnota bez problémů dosažitelná. Z úplného vybití do plné kapacity se Blaze nabil za 2h 40 min (nabíječka s výstupním proudem 2 A).

Celkově blikačku hodnotím velice kladně a překvapuje mě její malé rozšíření mezi cyklisty, protože vzhledem k příjemné ceně (v době psaní recenze se ceny na českém trhu pohybovaly od 380 Kč) nabízí perfektní dílenské zpracování, nízkou hmotnost, slušnou výdrž na nabití, skvěle fungující systém brzdových světel a nepochybuji o tom, že někdo rovněž využije senzor okolního světla.

Klady:

  • dílenské zpracování
  • nízká hmotnost
  • funkce brzdových světel a jasový senzor
  • slušná boční viditelnost
  • překvapivě dobrá viditelnost LED i ve dne
  • solidní výdrž baterie
  • příjemná cena

Zápory:

  • není možnost blikání
  • konektor micro USB
  • u starší verze příliš křehké úchyty O kroužků (u inovované verze problém odstraněn)
  • dle obalu nelze rozlišit starší a inovovanou verzi

Názornou ukázku funkčnosti brzdového světla můžete vidět zde:



Související téma ve fóru

Komentáře

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.